--
image image
image image image image image image image image image image image image image image

Kada se svet odraslih preseli u dečje bajke i crtane filmove

 

 

Nekada su se devojčice igrale sa šerpicama, tanjirićima, dadiljale oko krpenih lutkica i ogromna, neiskorišćena energija je bila usmerena na formiranje obrasca, odnosno stereotipa majke, žene, prijateljice. Što se dete aktivnije uključuje u društveni život kroz školu, sport i dr., manje mu energije preostaje za formiranje pogleda na svet. Kada se devojčice igraju sa popularnim Barbi lutkama, smanjuju im se veštine i imidž majke, supruge, domaćice. Žrtvovanje i saosećajnost postaju nepotrebni, jer su Barbici potrebni dvorci i lepa odeća, a budući da je već odrasla, za nju su prikladniji automobili, kao i sve ono što je potrebno odraslim osobama. U toj lutki je ovaploćena ideja neplodnosti.

Isto to se zapaža i u crtanim filmovima, ali je pritom iz nekog razloga ono svesno usmereno na uništenje uzvišenih osećanja. Junaci crtanih filmova imaju odbojna, zla lica. Osnovna ideja uopšte nije saosećajnost i međusobna pomoć koja je opšteprisutna u hrišćanskoj literaturi, već je svuda prisutan kult snage. Osnovni motivi glavnog junaka su da prevari, porazi i uništi. Sećam se kako sam se nedavno vraćao sa jednog putovanja. Na aerodromu Šeremetjevo, gde je avion sleteo, dok sam čekao da po mene dođu automobilom, svratio sam u kafić gde se na velikom ekranu prikazivao crtani film. Glavni junak je bio poznati Šrek. On je princezi izjavljivao ljubav i naizgled je sve to delovalo idilično; među njima su planula čak i uzvišena osećanja. I tako su se oni, držeći se za ruke, udaljavali šumskom stazicom. A zatim je on ugledao žabu i odlučio da demonstrira svoju odvažnost i superiornost – zgrabio ju je i naduvao kao balon. Žaba se rasprsla i nastradala. Zelena nakaza je ponosno gledala u princezu a ona je, umesto da ispolji saosećajnost, uradila sledeće: uhvatila je zmiju koja se skrivala u travi, i takođe ju je naduvala kao balon, samo dugačak, i zatim je, obmotavši nekoliko puta, pustila da se vine u nebo.

Glavni junak je potom zamahnuo i udario svoju saputnicu pesnicom u lice. Tek tako, da bi pokazao svoj status. Film se završava tako što se oni ponovo idilično udaljavaju šumskom stazicom. Ljubav, vera, saosećajnost, uzajamno razumevanje i jedinstvo ovde potpuno odsustvuju, dok su tu prizemna osećanja i grubo ponašanje – odnosno status dominantnog mužjaka ili ženke. To čak nije ni paganizam, već čisto životinjsko ponašanje. Seks i nasilje, kojima je svrha uživanje, iz sveta odraslih su se preselili u dečje bajke i crtane filmove. Za odrasle je ovaj put škodljiv, a za decu je razoran. Mislim da ćemo posledice uskoro svi moći da vidimo na globalnom nivou.

 Sergej Lazarev: Vaspitavanje roditelja (4. knjiga edicije "Čovek budućnosti", III deo)

 

0
09.02.2018
715